DEN HAAG (19 januari 2022) – Het Rijksmuseum is “door de knieën gegaan voor een duister clubje kritische en conservatieve Indische Nederlanders, dat zich gesteund weet door de rechtse media en extreemrechtse politici”. Die bizarre bewering doet de uitgesproken pro-Indonesische hoogleraar Remco Raben tegen Folia. Hij reageert daarmee op het nieuws dat het Rijksmuseum de historische term Bersiap toch niet gaat censureren.
De snerende en demoniserende uitspraken van Raben leiden opnieuw tot irritatie onder Indische Nederlanders. Vorige week werd die gemeenschap al opgeschrikt, nadat de Indonesische gastcurator Bonnie Tiryana bekendmaakte dat hij het begrip Bersiap zou schrappen uit zijn aankomende tentoonstelling. Volgens Triyana zou de term namelijk “racistisch” zijn. De Indonesiër werd daarbij gesteund door Raben, die als adviseur bij de controversiële expositie betrokken is, én aanvankelijk ook het Rijksmuseum. Het leidde tot woedende reacties van slachtoffers en nabestaanden. Federatie Indische Nederlanders (FIN) deed daarop aangifte tegen Triyana wegens Bersiap-ontkenning. Ook in politiek Den Haag werd verbijsterd gereageerd. Martin Bosma (PVV) en Wybren van Haga (BVNL) stelde zelfs Kamervragen. Het Rijksmuseum besloot niet veel later de term Bersiap toch niet te censureren.
Nu doet Raben ondanks de brede ophef net alsof deze zich beperkt tot “een duister clubje kritische en conservatieve Indische Nederlanders”. Dat “clubje” zou bovendien worden “gesteund … door de rechtse media en extreemrechtse politici”. Raben onderbouwd zijn uitspraken niet. Op wie hij precies doelt is evenmin helder. De uitspraken leiden dan ook tot verontwaardiging. “De geschiedschrijving overlaten aan activisten die zelfs het héden leugenachtig omschrijven. Geen goed idee” reageert Annabel Nanninga (JA21) op Twitter. De senator benadrukt dat de ophef “van links tot rechts” wordt gedeeld. Henk Muller typeert de laatste strapatsen van Raben als “de reïncarnatie van de zich ver boven Indo’s verheven voelende Toean Besar”. Volgens Soof diskwalificeert Raben zich “door mensen met een ander perspectief weg te zetten als ‘duister’ en ‘extreem rechts’”.
De uitspraken van Raben zijn extra brisant, omdat hij ook aan het grote Indië-onderzoek is verbonden. Dat onderzoek ligt al langer onder vuur vanwege de eenzijdig en partijdig opzet. Het NIOD weersprak de verwijten van partijdigheid eerder nog door te stellen dat het individuele onderzoekers vrij staat om deel te nemen aan het maatschappelijke debat. Die stelling lijkt steeds minder houdbaar. Rondom Raben is overigens vaker ophef. Medio 2020 riep de hoogleraar koloniale- en postkoloniale literatuur- en cultuurgeschiedenis bijvoorbeeld op om vooral een petitie vóór het verwijderen van Nederlandse standbeelden te tekenen. Een collega-onderzoekster bepleitte tegelijkertijd juist om straten en pleinen te vernoemen naar Soekarno. In dat laatste zag Raben, die niet vies is van Indonesische symboliek, vanzelfsprekend geen bezwaar.
alleen de foto van deze linkse extremist Raben bewijst
`heeft zijn academische graad gehaald op een zolderkamertje_ jarenlang_ van ons belastinggeld mogen studeren (dus wereldvreemd)
`alleen geschikt voor college geven op de zuidpool en een job in het rijksmuseum
Wat een rancuneuze naar mannetje
Ik heb onderstaande reactie eerder geplaatst als reactie op het artikel van Folia, maar ik wilde hem hier ook graag delen:
“Het komt duidelijk naar voren dat Remco Raben niet zelf tot de groep Indische Nederlanders behoort.
Ik heb een Nederlands-Indische achtergrond. Door mijn opa en oma, die in de jaren 50 naar Nederland kwamen, werd de term Bersiap nooit gebruikt om alleen het geweld tegen “Nederlanders” te beschrijven, maar ook voor het geweld tegen andere minderheden zoals Chinezen.
En nee, Indische-Nederlanders hoeven ook niet uitgelegd te worden dat tijdens de periode van dekolonisatie Nederland ook grove misdaden heeft gepleegd tegen Indonesiers. Denk aan de politionele acties. Niemand miskent dat onder de Indonesiers ook veel leed en verlies was.
Het voelt alsof er poging wordt gedaan om “Woke” te zijn door een witte man van middelbare leeftijd over de rug van getraumatiseerden hoogbejaarde mensen (van welke velen van kleur). Het is extra wrang omdat na aankomst in Nederland veel Indische mensen werden gediscrimineerd om hun huidskleur of (Aziatische) uiterlijk en hun leed werd miskent. Denk aan de jarenlange strijd om de betaling van achterstallige salarissen van soldaten van het KNIL, die de Nederlandse overheid bewust vertraagd heeft.
Het slaat totaal de plank mis om de term “Bersiap” te cancellen of voor anderen in te vullen. Het kan juist een onderdeel vormen om een verhaal te vertellen. Het is bij een tentoonstelling zoals deze belangrijk dat het hele verhaal wordt verteld, van alle kanten. Met erkenning van het leed wat het voor alle betrokken mensen betekende. Precies zoals mijn Indische opa en oma dat bij hun kinderen en kleinkinderen hebben geprobeerd te doen.
P.S.: Ik kom niet uit “het duistere clubje conservatieve en kritische Indische Nederlanders”, erg teleurstellend dat dit soort reacties gelijk (door Remco Raben) worden geframed en gelinkt aan extreemrechts en daarmee worden afgeschreven. Ik zet mij juist in voor diversiteit bij een linkse partij.”
Wat een afschuwelijke gescheld van deze zichzelf wetenschapper noemende Raben. Om je dood te schamen. Hoe diep kan je zinken?
Deze vent is het predicaat ‘academicus’ niet waard. Het zou goed zijn als de UVA afstand neemt van dit geteisem
Altijd hetzelfde met uiterst-linkse Woke-gekkies zoals Raben. Hebben ze geen argumenten meer en worden ze in het ongelijk gesteld dan beginnen ze te janken over rechts, extreem-rechts, racisme etc…
Heel erg dat belastingcenten gebruikt worden om die haatzaaier Raben een salaris te betalen. Overigens: pretenderen dat VVD en PVV samen een “clubje” vormen getuigt van volslagen onwetendheid over de actualiteit. Het enige clubje dat hier in het geding komt is het extreem-linkse Woke-clubje van Raben zelf.