DEN HAAG (21 januari 2022) – De beruchte Indonesische Bersiap-ontkenner en Soekarno-idolaat Jeffry Pondaag zegt met zijn Comité Nederlandse Ereschulden (KUKB) aangifte te hebben gedaan tegen het Rijksmuseum wegens het gebruik van de historische term Bersiap. Dat meldt Pondaag op zijn website. Het is in korte tijd de tweede Indonesiër die het begrip, dat verwijst naar Indonesische gruweldaden op onder andere (Indische) Nederlanders, door het Rijksmuseum wil laten censureren. Opvallend is dat andere media de dubieuze antecedenten van Pondaag in hun berichtgeving onbenoemd laten.
De radicale Pondaag is zeer controversieel en berucht vanwege het ontkennen van de Bersiap. Hij deed dat bijvoorbeeld in een gesprek met de leiding van het grote Indië-onderzoek, nadat hij samen met andere activisten een open brief had gepubliceerd. Pondaag riep bij die bijeenkomst onder meer: “Wie zijn die mensen die dat Bersiap doen? Wie zijn dat? Indonesiërs?! Hoe kommen jullie er bij?” Naast Pondaag zaten mede-ondertekenaars van de militante De Grauwe Eeuw, het Dekolonisatienetwerk Voormalig Nederlands-Indië (DVNI) en de omstreden activiste Lara Nuberg, tevens lid van DVNI, aan tafel. De overlap tussen de verschillende actiegroepen is in de praktijk sowieso erg kort. In het bestuur van KUKB zit bijvoorbeeld ook Noëlla Soeters, bekend van onder andere #Geen4MeiVoorMij. De opmerkingen van Pondaag, die eerder ook succesvol rechtszaken voerde namens nabestaanden van Nederlands geweld in Indonesië, beperken zich doorgaans overigens niet tot het ontkennen van de Bersiap. Met name (Indische) Nederlanders worden door hem regelmatig weggezet als oorlogsmisdadigers, racisten en (land)verraders.
De aangifte van Pondaag, die ook oproept dat de Gouden Koets in brand zou moeten, lijkt dan ook vooral bedoeld om slachtoffers en nabestaanden van de Bersiap opnieuw te krenken. Zijn aangifte volgt op een week waarin het Rijksmuseum besloot het begrip Bersiap toch niet in de ban te doen. Eerder had de Indonesische gastcurator Bonnie Tiryana juist bekendgemaakt dat hij de term zou schrappen uit zijn aankomende tentoonstelling. Volgens Triyana zou de term namelijk “racistisch” zijn. Triyana werd daarbij gesteund door de uitgesproken pro-Indonesische hoogleraar Remco Raben, die tevens als adviseur bij de controversiële expositie is betrokken. De dreigende schrapping leidde tot woedende reacties van slachtoffers en nabestaanden. Federatie Indische Nederlanders (FIN) deed daarop aangifte tegen Triyana wegens Bersiap-ontkenning. Ook verschillende politieke partijen spraken zich uit tegen de plannen. Niet veel later maakte het Rijksmuseum bekend de term niet te zullen schrappen. Het besluit vormde een teleurstelling voor de antikoloniale activisten.
Bersiap (1945-1946) is Maleis voor “Wees paraat” of “Geef acht!”. Het is de strijdkreet van Indonesische (para)militaire organisaties en bendes, die vrijwel direct na de capitulatie van Japan dood en verderf zaaiden onder aanvankelijk met name niet-Indonesiërs in Nederlands-Indië. Gedurende deze uiterst gewelddadige periode zijn duizenden (Indische) Nederlanders op gruwelijke wijze gemarteld, verkracht en vermoord door Indonesiërs, vanwege hun Nederlandse c.q. Europese etniciteit. Het exacte aantal Nederlandse slachtoffers is tot op heden onduidelijk. De schattingen variëren tussen de 5.000 en 30.000 doden en 15.000 vermisten. Ook Chinezen, Molukkers en andere groepen werden slachtoffer, al is onduidelijk hoeveel. Het geweld tegen én de moordpartijen op de burgerbevolking stopten niet na 1946, maar ging door tot eind jaren 40. Medio 1947 was er opnieuw sprake van een explosie van geweld, die ook wel wordt aangeduid als de Tweede Bersiap. Het was tegen deze achtergrond dat de regering in 1947 besloot om het leger grootschalig in te zetten in Nederlands-Indië.
Update 9 februari 2022 10:05u:
Het Openbaar Ministerie (OM) heeft zojuist bekendgemaakt dat het niet van plan is om het Rijksmuseum te vervolgen voor het gebruik van de historische term Bersiap. Volgens het OM bevat het begrip “geen negatieve conclusies over Indonesiërs”, maar duidt het slechts “historische gebeurtenissen” aan. Het OM bestrijdt daarmee de stelling van zowel Pondaag als Triyana dat de term zogenaamd racistisch zou zijn.
Mijn moeder Indisch 96 jaar heeft heel andere herinneringen. Voor haar veiligheid en die van haar moeder weer in een kamp. Bewaking door Japanners. Om aan regelrechte moordaanslagen aan oa vrouwen en kinderen door pemoedas te ontlopen.
Mijn vader was marinier op Oost Java tijdens 1e politionele actie. Heeft zijn onderscheiding teruggestuurd. Omdat hij opgeleid was om tegen de Japanners te strijden. Het is een grof schandaal om alle soldaten en mariniers als oorlogsmisdadigers neer te zetten.
Mijn moeder, Indisch, 96 jaar, heeft toch een andere herinnering. Kon niet meer veilig over straat, werd samen met haar moeder weer opgesloten in een kamp, bewaakt door Japanners! Dus als die cie ereschulden lef en fatsoen zou hebben dan moet dat ook benoemd worden. Het waren regelrechte moordpartijen op vrouwen en ook kinderen. Mijn vader was marinier tijdens “1e politionele actie”. Heeft zijn onderscheiding weer teruggestuurd. Om elke soldaat of marinier als oorlogsmisdadiger af te schilderen, is ronduit schandalig. Misdaden zijn van beide kanten begaan, ook naar de eigen bevolking.
Heeft deze man een uitkering? Direct intrekken, en terug naar land van herkomst. Wegwezen.
Misselijkmakend
Bah. Je zou er maar mee getrouwd zijn
Ik vind de uitspraak om dhr. Remco Raben “uitgesproken pro-Indonesisch” te noemen wat ver gaan. Dan kijkt u niet naar zijn volledige staat van dienst.
Hoe zou u het uitbundig wapperen met de Indonesische vlag op de socials dan willen noemen? En dit: https://www.federatie-indo.nl/20-06-14/?
Het is door en door triest dat fanatieke Indonesische nationalisten en negationisten op mensen als Raben kunnen rekenen om afschuwelijke misdaden te verbloemen. Een hoogleraar geschiedenis die hand- en spandiensten verleend aan dergelijke sujets, moet het nu echt nog erger worden voor de nazaten van de slachtoffers? Is dhr. Raben dan niet alleen totaal onprofessioneel maar ook niet in staat tot enige inlevingsvermogen?
Wat goed dat jullie over deze incestueuze actieverbanden berichten. Het is ronduit beschamend dat de MSM meegaan in deze ophitserij zonder te vermelden wat voor rapaille dit is. Het gewone Indonesische meisje Lara Nuberg zal wel weer in haar nopjes zijn. Ontkende zij zelf ook niet de etnische dimensie van de Indonesische gewelddadigheden?
Zum kotsen!
Dit is toch niet de geloven. Hoe bestaat het.
Walgelijk
Een woord: geteisem. Laat Pondaag zijn eigen mensen maar de les lezen.
Misschien doet men best aangifte tegen deze haatzaaier en negationist. En heel duidelijk wordt hiermee dat dhr. Remco Raben zich voor de kar van een wel héél duister extreem-links clubje heeft laten spannen. Pondaag kan zich beter bezighouden met schadevergoedingen door het ondemocratische en koloniale Indonesische regime voor de Indische Nederlanders, Molukkers, Timorezen en ga zo maar verder.