
DEN HAAG (9 februari 2022) – Federatie Indische Nederlanders (FIN) start een zogeheten artikel 12 Sv-procedure, zodat het Gerechtshof het Openbaar Ministerie (OM) kan dwingen om de Indonesische Bersiap-ontkenner Bonnie Triyana alsnog te vervolgen. Vanochtend maakte het OM bekend dat, als het aan hen ligt, er voorlopig geen vervolging komt. Volgens FIN is een rechterlijke uitspraak echter onontbeerlijk in deze uiterst gevoelige zaak, die de rechtsorde schokte en maatschappelijk voor grote beroering zorgde.
Volgens het OM zou er geen sprake zijn van strafbare feiten, omdat de uitlatingen van Triyana “geen negatieve conclusie” over (Indische) Nederlanders “als geheel” zouden vormen, maar “hooguit over de koloniale bezetters van destijds, of de Nederlandse staat en of regering”. Bovendien zouden (Indische) Nederlanders volgens het OM geen ras zijn, maar louter een groep die zich zou onderscheiden “op basis van iets anders dan ras, namelijk een politiek of geschiedkundig standpunt”. Volgens FIN-bestuurslid en strafjurist Micha’el Lentze klopt die redenering niet, omdat Indische Nederlanders wel degelijk een etnische, nationale, historische, culturele, godsdienstige en geografische afkomst delen. Ook de conclusie van het OM dat Triyana geen negatieve uitlatingen zou hebben gedaan over (Indische) Nederlanders als geheel is volgens Lentze te kort door de bocht.
Lentze wijst onder andere op Europese jurisprudentie, waaruit blijkt dat negationisme – het ontkennen of extreem minimaliseren van in het algemeen aanvaarde historische gebeurtenissen – in de praktijk wel degelijk een strafbaar feit kan opleveren. Lentze betwist dan ook dat het hier zou gaan over “een onschuldig debat over historische gebeurtenissen zoals het OM betoogt”. Hij benadrukt dat Triyana pleit voor het schrappen van de historische term Bersiap, omdat volgens hem niet Indonesiërs, maar het ‘Nederlandse kolonialisme’ en de zogenaamde poging om voormalig Nederlands-Indië te “rekoloniseren” de daadwerkelijke schuldigen zouden zijn. Dat Indonesiërs in werkelijkheid duizenden (Indische) Nederlanders vervolgden om hun Nederlandse en/of Europese afkomst vermeldt Triyana niet. “Hoe je het ook keert of wendt, dat is wel degelijk een vorm van Bersiap-ontkenning en onder omstandigheden strafbaar” aldus Lentze.
Het stuk van Triyana is volgens FIN zelfs een schoolvoorbeeld van Bersiap-ontkenning. Triyana bagatelliseert niet-alleen de verantwoordelijkheid van de Indonesische daders, maar verdraait ook kernelementen van de Bersiap en als klap op de vuurpijl beschuldigt hij slachtoffers en nabestaanden van deze racistische moordpartijen van racisme. “Een ongekend staaltje victim blaiming” benadrukt Lentze. De uitspraken van Triyana vormen een nieuw dieptepunt in het toch al vijandige klimaat rondom de geschiedenis van voormalig Nederlands-Indië. Het is een van de redenen dat FIN zegt zich niet neer te leggen bij de beslissing van het OM, maar een artikel 12-Sv procedure start zodat een onafhankelijke rechter de zaak kan beoordelen. “Deze zaak heeft de rechtsorde geschokt en maatschappelijk voor grote beroering gezorgd. Dit sepot is hier dan ook niet op zijn plaats” aldus Lentze.
Bersiap (1945-1946) is Maleis voor “Wees paraat” of “Geef acht!”. Het is de strijdkreet van Indonesische (para)militaire organisaties en bendes, die vrijwel direct na de capitulatie van Japan dood en verderf zaaiden onder aanvankelijk met name niet-Indonesiërs in Nederlands-Indië. Gedurende deze uiterst gewelddadige periode zijn duizenden (Indische) Nederlanders op gruwelijke wijze gemarteld, verkracht en vermoord door Indonesiërs, vanwege hun Nederlandse c.q. Europese etniciteit. Het exacte aantal Nederlandse slachtoffers is tot op heden onduidelijk. De schattingen variëren tussen de 5.000 en 30.000 doden en 15.000 vermisten. Ook Chinezen, Molukkers en andere groepen werden slachtoffer, al is onduidelijk hoeveel. Het was tegen deze achtergrond dat de regering in 1947 besloot om het leger grootschalig in te zetten in Nederlands-Indië.
Het nieuws over de vervolging van Triyana komt daags voor de opening van de controversiële tentoonstelling in het Rijksmuseum over de dekolonisatieperiode van voormalig Nederlands-Indië. Over die expositie ontstond begin januari grote consternatie nadat de Triyana in een bizar opiniestuk aankondigde dat de historische term Bersiap zou worden geschrapt uit de tentoonstelling. Volgens de zelfverklaard activist en uitgesproken Soekarno-apologeet zou de term “racistisch” zijn. Museumdirecteur Taco Dibbets bevestigde eerder dat zijn museum “geen specifieke term” zou gebruiken “voor het aangedane leed in deze periode”, maar kwam daar later in Het Parool op terug. Volgens Dibbets zou Triyana zijn gewraakte opiniestuk hebben geschreven als ‘onafhankelijk historicus’. Daarop deed het Comité Nederlandse Ereschulden (KUKB), van de beruchte Indonesische Bersiap-ontkenner en Soekarno-idolaat Jeffry Pondaag, aangifte tegen het Rijksmuseum. Ook die aangifte seponeert het OM.
AFLEIDING VAN EIGEN MISDADEN!!
Het misdadige regime van Indonesia leidt de aandacht af van de genocide op mijn vrienden de Papua’s vanaf 1962!
Het zag zijn kans schoon toen van Vree vroeg of ze mee wilden doen aan dat onzalige Dekolonisatie Onderzoek. Dat wilden ze wel, maar dan zouden zij ‘slechts’ de gevolgen van de misdaden van NL op de Indonesische bevolking onderzoeken. De misdaden van Indonesische kant bleven buiten schot.
Indonesia mocht overal tentoonstellingen houden. De ambassadeur van Indonesia was ineens kind aan huis in Bronbeek! Belachelijke tentoonstelling over de Onafhankelijkheidsoorlog vol fouten!! Grote plaat van tanks in Rawah Gedeh. Mijn 96-jarige vriend, die er toen bij was, veegde de vloer met Bronbeek aan. Rawah Gedeh is namelijk één groot moerasgebied, alleen lopend te doorkruisen.
Indonesia mocht invloed inkopen bij die walgelijke film, waarbij onze jongens in zwarte SS-uniformen rondliepen. Het mocht meebetalen en bepalen bij dat boek van die belg.
Nu die tentoonstelling in het Rijks! Wat een ongelooflijke marketingmachine!! Van onze belastingcenten? Of die van de Papua’s??
Agreed.
Ik heb inmiddels meerdere negatieve recensies op dat propaganda boek Revolusi van Van Reybrouck achtergelaten.
Ik stel voor dat iedereen dat doet!
Do Not allow the Indonesian Nationalist lobby to silence victims or spread Nationalist propaganda lies.
Promote liever het boek van Soe Tjen Marching : The end of silence.
To raise awareness on the manipulation of history and structural human rights violations currently happening in Indonesia.
#EndTheSilence
Hulde aan FIN om hier werk van te maken. Hoog tijd om afscheid te nemen van de dociele houding van “ Sudah laat maar …” en eens voor onszelf op te komen!
In ieder ander land zou deze engnek met pek en veren het land worden uitgezet, maar Nederland seponeert justitie juist een aangifte tegen iemand die de grootste massamoord op Nederlanders ontkent. Krankzinniger dan dit kan het niet
Het is toch niet te geloven?
Openlijk een loopje nemen met de historische werkelijkheid door misdaden tegen de menselijkheid te ontkennen en daarmee nog levende slachtoffers op hun ziel te trappen. Je moet maar durven. Nederland zou eindelijk eens op moeten komen voor haar eigen mensen en zich luid en duidelijk tegen dit soort walgelijke misdaden uitspreken. Wat dat ook mag betekenen voor de handelsbetrekkingen. Het is nu wel een keer genoeg geweest met die provocaties vanuit Indonesië.
Zum kotzen!
Het OM is compleet ongeloofwaardig en vooringenomen
Wat zijn dit voor een soort mensen ?? D66 ??
Vooral Nederlanders een schuldgevoel inprenten ( machtsvertoon)
Een paradijs creëren voor de drugs criminaliteit
Voel me meer en meer onveilig in dit land
Rechtstaat voor WIE ???
Dit openbaar ministerie maakt zich met deze beslissing volkomen ongeloofwaardig. Wat een ongelooflijke schande
Ik heb die sepotbrief van het OM gelezen en ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat deze beslissing op zeer zwakke juridische gronden tot stand is gekomen. Als ik jullie was zou ik een Wob-verzoek indienen zodat we allemaal kunnen zien wat hier op ambtelijk en ministerieel niveau over is gewisseld. Dit zaakje stinkt
Een genocide is per definitie de ontzegging van het recht van bestaan aan een welbepaalde groep mensen. Dit is exact waar het tijdens de Bersiap om draaide: aan de Indische Nederlanders werd dat recht van bestaan volkomen ontzegd. Had men de zaak op zijn beloop gelaten dan was er van de bevolkingsgroep der Indische Nederlanders geen sprake meer geweest. De Japanners hadden ook gedurende 4 jaar het land feitelijk “gekoloniseerd”. Met de hulp van onderdanige collaborateurs die na de val van Japan plotseling de moed vonden om “opstandeling” te worden en zich op wreedaardige en laffe wijze tegen de Indische Nederlandse te keren. Niet tegen het leger of de overheid, maar in massa tegen hulpeloze burgers. Wat drijft het OM om zoveel moeite te doen om deze harde realiteit te ontkennen ?
Wacht even hoor: dus Marokkanen zijn zogenaamd een ras maar Nederlanders niet? Welke GroenLinks tut heeft dit bedacht?
Het is jammer, dat het OM van verder onderzoek afziet. Maar Triyana heeft onbedoeld wel de Indische gemeenschap op de kaart gezet; die gemeenschap laat niet met zich sollen. Onlangs is het boek de Indische doofpot verschenen. Over de hoogste militaire leiding en de regering in Den Haag, die door Nederlandse militairen gepleegde oorlogsmisdaden in de doofpot stopten. Spin-off van dit boek kan een negatief sentiment over de Indische gemeenschap opleveren. Het is goed om als Indische gemeenschap van zich af te bijten. De NRC lezers hebben al gezien dat de inbox van die krant over onderwerp Bersiap ontkenning is ontploft. Voor degenen, die dat niet gelezen heb ik hieronder de tekst opgenomen. Met voorgaande schrijfster zou ik zeggen: Bersiap!!
“NRC 15/1/22 Inbox van de redactie
Wat schreven de lezers deze week aan de redactie Opinie? Een indruk.
De term ‘Bersiap’ is te generaliserend om te gebruiken als naam voor de gewelddadige periode na de Japanse capitulatie, schreef de Indonesische historicus Bonnie Triyana afgelopen week. Het woord heeft een „sterk racistische lading” bovendien, aldus de gastcurator van het Rijksmuseum. Daarom wordt volgens hem bij de tentoonstelling Revolusi, Indonesië onafhankelijk de term niet als periode-aanduiding gebruikt.
Meteen nadat het artikel maandag online stond liep onze mailbox vol. Zelden kregen we over één opiniestuk zoveel lezerspost – zonder uitzondering kritisch. Triyana heeft „als Indonesiër natuurlijk gelijk als hij de Bersiap tot non-existent verklaart”, schreef bijvoorbeeld Bob Lagaaij. Maar moet een museum dit soort namen „uitwissen”? „Het past Triyana als historicus […] niet om de bij de Nederlands-Indische gemeenschap wel sterk levende en traumatische ‘Bersiap-periode’ te bagatelliseren”, voegde Ricky Turpijn toe. Deed hij dat? „Tout comprendre, c’est tout pardonner”, citeerde Michael van der Lubbe Tolstoj. „Uiteindelijk bestaan menselijke waardigheid en barmhartigheid slechts op één niveau, dat van het individu. Dat lijkt me een vruchtbaarder benadering dan een symbolische strijd over […] een historische term.”
Elke benaming van een periode is „een vereenvoudiging”, relativeert Pieter Stokvis. „Patriottentijd bijvoorbeeld.” Bersiap „zelf is zeker niet racistisch, tenzij je de kromme redenering hanteert dat de door slachtoffers gemunte term niet gebruikt mag worden, omdat die slachtoffers voorheen de toon aangaven of aan de touwtjes trokken”.
Het duurde tot donderdag voordat het Rijksmuseum zich zelf in het debat stortte – en zich en passant min of meer van Triyana distantieerde. Toen was de toon al gezet. Een bloemlezing van de argumenten vindt u in deze bijlage.”
Het Openbaar Ministerie zou zich kapot moeten schamen!
De waarheid moet op tafel komen! Hier vindt schending van mensenrechten plaats! Negationisme is ontoelaatbaar,temeer daar levende mensen daarbij betrokken zijn. Wij, Nederlandse slachtoffers ( Indische Nederlanders, Molukkers, Chinezen, zij zijn Nederlanders!), mogen niet accepteren dat wij door deze heer en zijn volgers( want er komt nog veel meer…) tot RACISTEN worden bestempeld.
Geschiedvervalsing mag maatschappelijk niet worden geaccepteerd. Ontwaak, Nederland!
Geheel juist!Blijven doorvechten.Danilo Hendriksz
Meer dan terecht. Wat een flut om is dit
Helaas is het nodig tegengas te geven, zodat andere geschiedvervalsers twee keer nadenken.