
DEN HAAG (20 januari 2022) – Een week nadat het Rijksmuseum de historische term Bersiap in de ban dreigde te doen, krijgen Nederlandse slachtoffers en nabestaanden van het Indonesische extreme geweld nog een trap na. In de NRC noemt Yvette Kopijn-Adidi de ontwikkelingen bij het Rijksmuseum “bijzonder pijnlijk, omdat het een patroon blootlegt waarbij er steeds opnieuw voorbij wordt gegaan aan zij die tot de ‘Nederlandse’ noch de ‘Indonesische’ groep gerekend werden”. Tot de niet-Nederlandse groep zouden volgens Kopijn bizar genoeg ook Indo-Europeanen behoren.
Kopijn, die erfgoed- en educatiespecialist is aan de Universiteit van Amsterdam (UvA), ontkent daarmee onomwonden de Nederlandse/Europese etniciteit van de grootste subgroep (Indische) Nederlanders. Dat is extra pijnlijk, omdat het precies deze afkomst is waarom Indo-Europeanen doelwit waren van Indonesiërs tijdens de Bersiap. Tijdens de Tweede Wereldoorlog wist een deel van deze groep (Indische) Nederlanders aanvankelijk als Buitenkamper de Japanse interneringskampen te ontlopen, maar daardoor waren zij tijdens de Bersiap ‘onbeschermd’ en een makkelijke prooi voor Indonesische Pemoeda’s. Het was de reden dat deze (Indische) Nederlanders ongekend hard werden getroffen door Indonesische terreur tijdens de Bersiap. Volgens wijlen historicus Herman Bussemaker werd van hen naar schatting 1 op de 6 toen gruwelijk vermoord. Voor Kopijn is deze groep 75 jaar na dato echter opeens niet-Nederlands.
De opmerkingen van Kopijn zijn brisant, omdat zij als oprichter van Stichting Zieraad onder andere betrokken was bij het project ‘Tracing your roots’. Het project zegt jongeren “met Indische en/of Molukse wortels” “een unieke kans” te bieden “op vragen rondom hun afkomst en identiteit”. Of Kopijn, die zichzelf ook “oral history deskundige noemt” daarvoor de aangewezen persoon voor is lijkt gelet op haar uitlatingen ongeloofwaardig. Saillant detail is dat het project mede is gefinancierd met subsidiegelden van de veelbesproken Collectieve Erkenning van de Indische gemeenschap. Die regeling wordt vanaf de aankondiging hevig bekritiseerd, onder andere vanwege de financiering van een omstreden lespakket bij de controversiële film De Oost. Deze maand werd bekend dat de regeling de afgelopen 4 jaar in onevenredige mate is aangewend voor projecten gericht op niet-Indische Nederlanders.
Het project van Kopijn staat te boek als deels gericht op Indische Nederlanders, maar daar kunnen gelet op haar uitlatingen nu met recht vraagtekens bij worden gezet. Het nieuws zet de collectieve erkenning verder onder druk.
Update 20 januari 2022 17:48:
In een reactie laat Kopijn weten dat de kritiek op een “misverstand” berust. Kopijn, die aangeeft tijdens het schrijven van haar opiniestuk geveld te zijn door een coronabesmetting, zegt met haar pleidooi juist “op de bres [te hebben, red.] willen springen voor de Indische gemeenschap”, door zich uit te spreken tegen de aanvankelijke plannen van het Rijksmuseum om de historische term Bersiap te censureren. Kopijn vindt het pijnlijk dat “de gemeenschappen (…) die de Bersiap en de doorwerking ervan doorleefd hebben” niet bij die plannen zijn betrokken en zegt dat haar betoog bedoeld is om het Rijksmuseum op te roepen dat wel te doen. Op de vraag waarom zij het bij die oproep nodig vond Indo-Europeanen als niet-Nederlanders weg te zetten wijst Kopijn op het relatief kleine deel dat aanvankelijk of tijdelijk juridisch niet-erkend was als Nederlander. Dat is opmerkelijk, omdat zij voor andere niet-geraadpleegde groepen, zoals de door haar genoemde Chinezen, Molukkers, Timorezen en Surinamers, in hetzelfde stuk een etnische en juist geen strik juridische definitie hanteert. Kopijn meent met haar stuk op te komen voor “deze mensen” en benadrukt dat haar bedoelingen “zuiver zijn”.
Absurde en bovenal niet te volgen redenering van deze mevrouw. Om kop pijn van te krijgen
Dit is toch niet te geloven. Nota bene een week na dat geintje van die Indonesiër. Je moet wel lef hebben zeggen
Erfgoedspecialist? Educatiespecialist? Really?
Indo-Europeanen zijn gewoon Nederlanders. Of ze nou juridisch ‘erkend’ zijn of niet. Dat zelfde geldt voor die Indo-Afrikanen, Chinezen, Japanners, Molukkers en Timorezen toch ook? Misschien moet mevrouw Kopijn eerst tot drie tellen voordat ze haar gedachtenspinsels over ons uitstort.
Wat een miskleun. Koppijn kan wel zeggen dat een misverstand is maar waarom biedt zij dan niet haar excuses aan? Zo’n grove fout wijten aan ‘ik ben besmet met corona’ is wel erg makkelijk
Wat is dit een afgang voor de Uva zeg
Mevrouw Kopijn goochelt met begrippen. Gevraagd naar een reactie gaat het haar ineens om de niet erkende Indo. Hoe zit dat dan met die Chinezen, Molukkers en Surinamers die mevrouw ook in haar verhaal opvoert? Die waren toch ook niet erkend als Chinezen, Molukkers en Surinamers? Waarom noemt mevrouw Kopijn die mensen dan wel zo? Kan hier ook nog een antwoord op komen? Dit verhaal en deze uitleg rammelen.
Eerst vanwege je huidskleur door de Japanners opgesloten en uitgehongerd worden, dan vermoord vanwege je huidskleur in de bersiap, en dan ben je nu ook nog eens stateloos gemaakt ondanks dat je in Limburg geboren bent…
Dit soort gekkigheid kun je verwachten met ons belabberde onderwijs. Toch blijven wij er van opkijken. Temeer, daar vandaag de dag allerlei exotische types uit verschillende windstreken in Nederland zijn neergestreken, zonder verder maar ook enige band met Nederland. Waag het echter niet deze mensen als niet-Nederlander te bestempelen! Maar Indische Nederlanders, die door hun identiteit, geschiedenis, cultuur, taal, religie en vaak ook afkomst aan Nederland verknocht zijn worden anno 2022 wel doodleuk tot niet-Nederlander verklaard. Alle lof dat FIN zich tegen deze geschiedvervalsing en stigmatisering uitspreekt!
Is dit weer het eeuwige gezeur dat blanke mensen geen last kunnen hebben van racisme?
In het kamp opgesloten door de Japanners omdat je blank was, om dan vermoord te worden in de bersiap omdat je blank bent. En dan durft nu iemand te zeggen dat je geen Nederlander bent ondanks dat je in Limburg geboren bent…
Hoe kun je zo onnozel zijn zeg
Yvette Kopijn betitelt zichzelf als “Oral History deskundige”.
Ongetwijfeld beseft ze niet eens het ronduit racistisch karakter van haar uitspraken.
Ze heeft blijkbaar meer kapsones dan gezond verstand en redeneringsvermogen.
Jezus, wat slecht
Zum kotzen!
Krankzinnig. Voor deze waanzin moet je echt een verschrikkelijke kronkel hebben. Hoe verzint ze het?